Kerti Tippek

Czeróczki Zsuzsa kertészmérnök blogja

Szemét munka: a komposztálás

2015. május 04. 23:56 - Czeróczki Zsuzsa

„Az, hogy valaki „környezetvédő”, nem szerencsés elnevezés. A környezetvédő nem valami különc emberfajta. Ez az értelmes, tájékozott ember hozzáállása az élet dolgaihoz."

Dr. Várkonyi Tibor

Hazánkban az egy főre jutó hulladéktermelés nagyjából 0,7 kg/nap. Ez talán nem hangzik soknak de ez 7 millió kg naponta, csak Magyarországon. Gondos vásárlással, környezettudatos neveléssel, komposztálással ez lecsökkenthető akár heti 1,5 kg-ra/fő.

Mit dobunk ki?

A hulladék összetétele a magyar háztartásokban %-ban kifejezve

A pontos adatok szerint évszaktól és háztartástól függően a komposztálható hulladék aránya 10% és 50°% között van.  (Súlyozott átlag 32%) A hulladék közel harmada komposztálható. Ez igen jelentős mennyiség ...Te komposztálsz?

Mi kerülhet a komposztba?

  • konyhai zöldhulladék: retekszár, krumplihéj, hagymahéj, stb
  • elnyílt virágok, kimúlt szobanövények
  • levágott fű
  • ágak (max ujjvastagságú)
  • elszáradt levelek
  • kávézacc, teafű
  • tojáshéj (nekem közel van a teraszhoz és a gyerkőcök játszóházához, ezért én nem teszem bele)

Mit ne rakjunk bele:

  • ételmaradékot
  • háziállatok almát
  • trópusi gyümölcsök héját: banán, narancs, mandarin... ( nagyon sok vegyszert tartalmaznak)

Mi vele a teendő?

Nekem egy pici komposztálóm van kb 1 köbméteres. Én egyetlen dologra szoktam figyelni: hogy mindig nedves legyen. Az sem jó ha száraz, de az sem ha csöpög a víztől.

Akinek nagyobb komposztálója van néha terítsen rá egy kis földet, jobban összeáll a komposzt, kellenek a rétegek. Arra is ügyeljen, hogy ne kerüljön túl sok ugyanolyan hulladék a komposztba. Max 10 cm vastag legyen egy réteg. Ha mégsem így alakul, néha forgassuk meg vasvillával kicsit.

A tökfélék csodásan érzik magukat a komposzt tetején (komposztaljunk.hu)

Büdös?

Bár nem szoktam szagolgatni, de eddig sohasem tűnt fel, hogy szaga lenne. Ma viszont csakazértis körbeszaglásztam és megállapítottam hogy "zöld" szaga van. Tudom, hogy hivatalosan nincs ilyen szag, de ennél találóbbat nem tudok :)

Tényleg pici városi kertem van nagyjából 7x10 méter. A komposztáló a terasztól kb 3 méterre van, szóval szerintem már feltűnt volna ha zavaró szaga lenne

Gyorsan lefotóztam a kertünk, a fehér virágos pergola mögött van a komposztálónk

Mire jó ez az egész?

  • Kb harmadával csökkentheted a kidobott hulladék mennyiségét
  • Minden évben szuper virágfölded lesz
  • "Visszaadhatod a földnek amit elvettél tőle"  Ha belegondolsz akkor visszatáplálod a lebontott szerves tápanyagokat

Mit csináljak vele?

Nagyjából egy év mire lebomlik. A tavasszal kiszedett komposztot

  • a fűre terítheted tápanyagként
  • beleforgathatod az ágyásokba
  • átültetheted a szobanövényeid, és a cserépben nevelt növényeid
  • első osztályú virágföldet kapsz a balkonnövényeid számára ...ingyen!

 

Komposztálj és gyűjtsd a hulladékot szelektíven mert "A Földet nem nagyapáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" - Seattle törzsfőnök 1854.

Ha tetszett a cikk, ne habozz másokkal is megosztani!

További kerti tippekért kövess a facebookon: Kerti Tippek

Inspirálódnál?! Látogass el a kertészetünkbe :) Czeróczki Díszfaiskola

 

Az adatokat a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium honlapjáról gyűjtöttem

A képek forrása rájuk kattintva elérhető

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kertitippek.blog.hu/api/trackback/id/tr78597866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása